J. Rinta-Jouppi Oy on yksi Suomen suurimmista autoliikeketjuista, jolla on 18 eri toimipistettä eri puolella Suomea. Vuonna 1987 perustettu ketju on erikoistunut sekä käytettyjen, että uusien autojen, sekä niihin liittyvien palveluiden myyntiin.

 

 

Markkinatieto merkittävässä roolissa

 

J. Rinta-Joupin autoliike myy vuosittain paljon uusia autoja. Käytettyjen autojen kauppa on kuitenkin merkittävässä roolissa – tälläkin hetkellä valikoimassa on tuhansia autoja. Menestyäkseen käytettyjen autojen myynnissä J. Rinta-Joupin on tärkeää ymmärtää ja seurata automarkkinan trendejä ja ilmiöitä.

Tarkkaa tietoa automarkkinoilta on saatavilla ja J. Rinta-Jouppi onkin verrannut omia tietojaan siihen. Markkinatietojen noutaminen ja julkaisu on kuitenkin tehty aikaisemmin manuaalisesti. Jotta asiakkaita pystyttäisiin palvelemaan mahdollisimman joustavasti ja tehokkaasti, tarvittavat tiedot haluttiin yhdistää automaattisesti.

 

”Optimaalisessa elämässä olisi yksi, kaikenkattava raportti, joka antaa ohjauksen päätöksenteolle. Toimintamme on kuitenkin hyvin moninaista ja asioita joudutaan katsomaan monesta eri näkökulmasta. Tämä pakostakin aiheuttaa tarpeen sisällyttää eri tarkastelukulmia erillisiin raportteihin huolimatta siitä, että nykyiset (Power BI) tekniikat ovat erittäin kehittyneitä tiedon sisälle porautuvine ominaisuuksineen.

Lähdimme yhdessä Soforin kanssa rakentamaan ympäristöä, joissa lähdetietojen saanti, suodatus ja automaattinen ajastus toimisi optimaalisesti.”

Esa Kurki, System Expert, J. Rinta-Jouppi Oy

 

 

Ratkaisu

 

Ratkaisussa oma ja ulkoinen markkinatieto yhdistettiin rajapintoja hyödyntäen. Nyt käytössä on useita automaattisesti ja säännöllisesti päivittyviä raportteja sisältäen erilaista tietoa ostojen, myynnin, varausten ja talouden ohjaamiseen. Manuaalisen tiedonkeräilyn jäätyä pois J. Rinta-Jouppi voi keskittyä tiedon yhdistelyyn ja jalostamiseen. Raportit esitetään hyödyntäen Microsoft Power BI:ta.

”Saimme Soforilta kumppaneiksi henkilöstöä, jonka asiantuntemus ei pettänyt kertaakaan. Lisäksi omistautuminen ja oma-aloitteinen valvonta järjestelmää otettaessa tuotantoon oli esimerkillistä. Nyt raportit ovat aamuisin ajan tasalla ja oikeastaan lähes kokonaan poissa mielestä. Kiitos Soforille!”, jatkaa Esa Kurki.

—————————————————————————————————————————————————-

Tässä J. Rinta-Joupin casessa pääsimme toteuttamaan varsin mielenkiintoista hankketta, sillä lopputuloksen hyödyt olivat etukäteen niin selkeästi nähtävissä. Asiakkaan hyvä näkemys oman ympäristön ja datan rakenteeseen vähensi tyypillisten esivalmisteluvaiheiden tarvetta, joten päähuomio voitiin kiinnittää datan yhdistelyyn ja raportointikelpoisuuden varmistamiseen.

Seppo Salo, Director, Corporate Responsibility & Sustainable Works Solutions, Sofor