Monessa yrityksessä on haasteena tuottaa hinnoittelu nopeasti ja oikeilla tiedoilla. Usein tämä tarkoittaa sitä, että hinnoittelun aikaansaamiseksi pitää koostaa tiedot materiaaleista ja eri työn vaiheista sekä pahimmassa tapauksessa useista eri tietojärjestelmistä ja/tai myös Excelistä.

Monimutkaiseksi hinnoittelu menee silloin, kun loppuasiakkaan tuotekoodi ja nimikkeet ovat erilaisia kuin omassa tuoterekisterissämme. Tämä vaatii silloin manuaalista työtä ja virheiden mahdollisuus on suuri.

Riskeistä suurimmat ovat: tarjousta ei voi lähettää, tarjouksissa vääriä komponentteja, tarjouksessa väärät hinnat ja kate saattaa olla liian pieni.

Automaatio tukee hinnoittelun reagointikykyä

Eräs ratkaisu on järjestää prosessi siten, että mukana on tekoälyä ja automaatiota tukemassa hinnoittelua.

Kun hinnoitteluprosessi alkaa, on käytössä malli, jolla saapuneet tarjouspyynnöt ja niissä sijaitsevat tiedot on vaivatonta kohdistaa ja varmentaa omaa tuoterekisteriä vasten. Tietokannassa ovat myös ajantasaiset hintatiedot niin omalta osalta, kuin tavarantoimittajien osalta.

Automatiikka kohdistaa oikeat rivit ja esittää hinnoittelua tai tarjousta muodostavalle henkilölle kattavan käyttöliittymän päätöksiä varten. Poikkeamien käsittely on myös helppoa ja väärin kohdistuneet tiedot on helppo oikaista. Käyttöliittymästä voidaan tehdä myös muokkauksia, lisäyksiä ja poistoja.

Hinnoittelun säännöstöt

Hinnoittelun säännöt on helppo muuttaa erilaisille toimialoille. Tärkeintä on toteuttaa aikataulullisesti kriittisiä hinnoitteluprosesseja. Asiakaskohtaisesti voidaan sääntöjä tarkentaa, muokata tai lisätä. Kriteerit otetaan huomioon jo prosessin alussa, joten kokonaisuus on helposti hahmotettavissa.

Automatisoidun hinnoitteluprosessin lopputulos

Automatisoidun hinnoittelun tuloksena syntyy loppuasiakkaalle tuotettava tarjous tai hinnoittelu, kumpaa nimitystä haluaa käyttää. Hinnoittelussa on aina oikeat tuotteet, aina oikeat korvaavat tuotteet ja aina oikea hinta.

Suurin puute, eli se, että tarjouspyyntöihin ei ehditä vastaamaan, poistuu. Tällä on iso merkitys koko yrityksen toimintaan. Kun kaikkiin haluttuihin pyyntöihin ehditään vastaamaan pyydetyssä ajassa, oikeilla tiedoilla ja hinnoilla, konversioaste nousee merkittävästi. Usein tämä tarkoittaa myös enemmän voitettuja kauppoja halutulla katteella.

Terveisin,

Petri

jutteluhetki kanssani

Kirjoittaja

Petri Salo

Avainasiakaspäällikkö

Keskustele aiheesta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *