> Blogit > Miksi tieto kannattaa valjastaa liiketoiminnan tueksi?

Miksi tieto kannattaa valjastaa liiketoiminnan tueksi?

Olen vasta aloittanut Soforilla, vastuualueena Tiedolla johtaminen. Muutamassa viikossa on ehtinyt tapahtua jo kaikkea mielenkiintoista. Sofor, tuttu monille ja tuntematon osalle, on todellakin tuntematon suuruus ja todella mielenkiintoinen työpaikka. Kaiken lisäksi Sofor on osoittanut olevansa todella hyvä kumppani monelle asiakkaalle.

Yksi meidän soforilaisten kulmakivistä on oma HelpDesk, joka toimii asiakkaidemme tukena ja turvana. Vuosittain teemme HelpDeskissämme mukavan määrä erilaisia työtehtäviä, jotka kaikki kirjataan tiketöinti-, projekti- ja tuntikirjausjärjestelmään. Käytössämme on siis monipuolista, eri paikkoihin säilöttävää tietoa.

Otimme Tiedolla johtamisessa selvitettäväksi oman HelpDeskimme toiminnan. Muutamassa tunnissa olimme luoneet täydellisen pohjan uudenlaiselle toiminnan johtamiselle. Loimme pohjan Tiedolla johtamiselle.



Saimme heti selville kuormittajat, aikasyöpöt ja asiat, joiden kautta palveluita voidaan kehittää eteenpäin. Muutimme visuaaliseksi esimiesten ja asiantuntijoiden hiljaista tietoa, sekä eri järjestelmien kymmeniä tuhansia tapahtumia, jotka myös jatkossa päivittävät automaattisesti näkymiä ja raportteja. Nyt tarvittavat ja oikeat asiat ovat aina saatavilla helpottaen johtamista läpi eri palvelualueiden.

Mallinsimme tiedon luodaksemme keskenään yhteismitallisia raportteja. Samalla myös automatisoimme seurannan, jolloin kaikki HelpDeskin palvelun johtamisessa tarvittava tieto päivittyy automaattisesti sitä tarvitseville.

Tuloksena eri käyttäjät voivat nyt seurata helposti HelpDeskin toimintaa ja kehitystä. Kaikki oleellinen on visualisoitu ja raportoidaan automaattisesti. Asiantuntijat ja palvelunomistajat voivat edelleen luoda omaan persoonalliseen tarpeeseen liittyviä näkymiä ja raportteja. Taattua on, että päätökset perustuvat saman tiedon varaan.

Mitä opin tästä kaikesta? Jokaisessa organisaatiossa syntyy paljon erilaista tietoa, mikä kannattaa valjastaa suunnittelun ja johtamisen avuksi. On parempi johtaa faktoilla kuin oletuksilla. Myös näkyvyys tapahtuneeseen ja tulevaan parantuu, kun asioita pystyy lähestymään eri näkökulmista.

Osa asiakkaistamme hyödyntää Tiedolla johtamista vielä laajemmin omassa toiminnassaan. He liittävät päätöksentekoon mukaan tietoa laajemmin organisaation sisältä ja ulkoa, havaiten muuttujia, joiden avulla he pystyvät toimimaan ennakoivammin ja tehokkaammin kuin aikaisemmin. Mitä tästä kaikesta jää asiakkaalle – lisää euroja alimmalle riville.

Mikä on sinun organisaatiosi tilanne? Kaivataanko teillä lisää euroja alimmalle riville?

Kuuntele tiedolla johtamisesta webinaaritallenne "Tiedolla johtaminen - käsitteistä konkretiaan".

Kuuntele webinaaritallenne "Analytiikan eri mahdollisuudet – käyttötapauksia ja esimerkkejä". Käymme läpi lisää analytiikan tasoista ja esimerkkejä, miten me Soforilla voimme auttaa sinua saavuttamaan nämä tasot.

Bookmark and Share
Kirjoittaja
Sami Eerola
Business Manager
050 384 3318
sami.eerola(at)sofor.fi
Linkedin

Kirjoittajan viimeisimmät julkaisut