Meidän asiakkaamme koostuvat useista eri toimialoista, mutta esiin on tullut eritoten kysyntää, jossa teollisuusyrityksillä on jatkuvasti tarve parantaa myyntitehokkuuttaan ja tehdä myynnistään mahdollisimman helppoa ja vaivatonta asiakkailleen. Syyt kantautuvat koronaan ja vallitsevaan sotaan Euroopassa, ainakin osaksi.

Me olemme taklanneet haasteita kahdella tavalla.

Ratkaisumme ovat tuotekonfiguraattori sekä hinnoittelun automatisointiin keskittyvät ohjelmistohankkeet. Automatisoidut hankkeet ovatkin osa kolmannen blogini aiheesta, jossa kerron enemmän Fast Track -toteutusmalleista.

Tuotekonfiguraattori on sovellus, jolla Asiakkaamme pystyy toteuttamaan esimerkiksi räätälöityjen tuotteiden nopean ja helpomman suunnittelun ja tilaamisen. Tuotekonfiguraattori myös vähentää myyjän aikaa ja vaivaa tuotteen suunnitteluun ja hinnoitteluun liittyvien kysymysten kanssa.

Tästä esimerkkinä vaikka Grundfos tuotekonfiguraattori.  


Toinen vaihtoehto teollisuusyrityksen myynnin tehostamiseksi on automatisoida hinnoitteluprosessi.

 
Ohjelmistohankkeessa hinnoitteluprosessi voidaan automatisoida niin, että hinnan määritys tapahtuu automaattisesti asiakkaan tarpeiden ja toiveiden perusteella.

Automaattinen hinnoittelu vähentää myyjän aikaa ja vaivaa hinnoittelun kanssa, jolloin myyjä voi keskittyä asiakassuhteiden hoitoon ja myynnin kasvattamiseen. Mielestäni nämä ovat todella hyvät hyödyt.

Toinen selkeä etu hinnoittelun automatisoinnissa on se, että se mahdollistaa tarkemman hinnoittelun ja tarjousten tekemisen asiakkaille.  Et siis ylihinnoittele tai alihinnoittele.

Automaattinen hinnoittelu perustuu yleensä algoritmeihin, jotka laskevat hinnan tiettyjen parametrien perusteella.

En tiedä osuuko tämä aihe nyt juuri lukijaan, mutta jos osuu, niin ollaan yhteydessä.

Terveisin,

Petri

jutteluhetki kanssani

Kirjoittaja

Petri Salo

Avainasiakaspäällikkö

Keskustele aiheesta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *