Asiakaskokemuksen parantaminen ja toiminnan tehostaminen ovat kavereita

25.06.2019

Prosessien digitaalisella tehostamisella voimme saavuttaa monta hyötyä samalla ratkaisulla. Näitä voivat olla esimerkiksi:

  • Asiakaskokemuksen parantuminen ja sen takia asiakasuskollisuuden vahvistuminen
  • Palvelun nopeutuminen
  • Sisäisen työn vähentyminen ja kustannussäästö

Nämä kaikki hyödyt voidaan saavuttaa kohtuullisen pienillä ja helpoilla toimintatapojen muutoksilla sekä kevyillä sovelluksilla.

Asiakkaamme BE Group koki, että asiakkaan kysyessä oman tilauksensa tilaa, oli vastauksen saaminen liian hidasta ja työlästä. Teimme heille mobiilisovelluksen, jolla myyjä voi tarkastaa koko ajan reaaliaikaisesti paikasta riippumatta asiakkaan tilauksen tilan. Sovellus on käytössä myös pilottiasiakkailla, jotka voivat nähdä tilaustensa tilan.

Katso video projektista.

Usein kuulee väitteen, että ”nykyisin asiakkaat tekevät työt, jotka kuuluvat myyjälle tai palveluntuottajalle”. Huonosti toteutettuna itsepalvelu heikentääkin asiakaskokemusta. Saadaksemme asiakaskokemuksen paranemaan, on huolehdittava, että sovellus on helppo ja miellyttävä käyttää. Samoin on varmistettava nopeus ja toimintavarmuus.

Tee uutta uudella tavalla, älä jumiudu vanhaan

Älä tee uutta sovellusta uudella tekniikalla, mutta vanhoihin toimintatapoihin ja sovelluksiin perustuen.

Usein saadaan yllättävän isoja liiketoimintahyötyjä korjaamalla pienehkökin pullonkaula prosessissa. Näissä pullonkaulojen korjauksissa on syytä pysähtyä miettimään, mikä on tavoitteemme ja millä toimintatavalla sen saavutamme. Tämän jälkeen on syytä miettiä sovelluksen haluttu käyttö ja tarvittavat tekniset ratkaisut.

Pidä aina mielessä vanha viisaus ”Keep it simple”. Näin saat usein jopa varsin kohtuullisella investoinnilla hyvän vastineen. Useimmiten investoinnille voidaan laskea joko selkeä tuotto tai asiakkuuteen liittyvä etu. Näin oli myös BE Groupin tapauksessa.

Autamme sinua saavuttamaan liiketoimintahyödyt nopeasti ja kustannustehokkaasti

Voidaksemme tehostaa liiketoimintaanne, teemme yleensä asiakkaillemme selkeä kokonaissuunnitelman, jolle annamme kustannus- ja aikatauluraamit. Nämä sovitetaan asiakkaan toimintaa mahdollisimman vähän häiritseväksi. Samoin asiakkaan resurssitarpeet pyrimme optimoimaan ja minimoimaan jakamalla kehitystarpeet pienimpiin, priorisoituihin toimituksiin, jotka muodostavat kokonaistoimituksen.

 

Pertti Makkonen
Business Manager, Toimintamallien optimointi
+358 50 384 3384
Ole yhteydessä minuun, katsotaan, miten voimme auttaa sinua asiakaskokemuksen parantamisessa ja toiminnan tehostamisessa.

PERTTI MAKKONEN, Business Manager, Toimintamallien optimointi | puh. +358 50 384 3384 | pertti.makkonen@sofor.fi